lørdag 9. mai 2015

Choose Kindness - Art Journal med Amsterdam Acrylics

Hei alle sammen! Jeg må innrømme jeg ble ekstatisk når jeg så TreL hadde tatt inn mange store tuber med Amsterdam Acrylics. Jeg har brukt opp hver en dråpe jeg har fått tak i fra før i små tuber. Og var helt klar på at dette her, det skulle jeg ha mere av. Så jeg måtte feire med å male denne Art Journalsiden med kremt endeeel farger hihi!

Det var ingen plan med denne siden, jeg bare startet med grunning med Gesso. La inn tekstur her og der med små glassperler, medium og teip på kryss og tvers. Malte litt her og der før jeg fikk lyst å lage en person på siden. Hun kom liksom fram etterhvert. Og dermed ble det mange lag før jeg følte hun var presentable for dere ♥ Bakgrunnen skulle egentlig være ganske så mange åpne områder med lite farge. Men som sagt nye store maletuber, *hjertesukk* jeg bare måtte legge på lag på lag i ren skjær glede ♥

Jeg er langt fra proff enda på å male ansikt og personer men øver og øver og øver. Øvelse gjør mester ikke sant? Og det eneste skumle er jo å ikke tørre å prøve ♥ Så jeg håper med mer øvelse vil jeg få til skyggelegging enda bedre. Men ser framskritt fra et par år tilbake. Jeg opplever også hår som en utfordring. Det blir lett at det ser enten ut som spagetti eller en hjelm hehe! Skyggelegging er viktig og bruk av flere toner av en farge. Har enda en god del timer før jeg føler jeg har høvelig mestring på det området ;)

Det fine med fargene TreL har tatt inn er at de er flotte å blande og kombinere. Nederst vil jeg dele en liste over hvilke farger jeg har brukt. Amsterdam Acrylics er virkelig brukervennlige, tørker ikke for fort og har en semiskinnende overflate. Noe jeg liker svært godt... jeg syns når den er gloss ser det mere ut som plastikk :P Dog er det jo forskjellige preferanser, men jeg liker at jeg har valget selv om jeg vil ha en skinnende overflate. Som jeg da kan tilføre med Gel Medium gloss i såfall. Alt til sitt bruk, og i bøkene mine liker jeg ihvertfall at det ikke er for glossy finish på sidene mine.

Jeg opplever ofte at Gloss finish kan i Art Journal bøker føre til at sidene klebrer seg sammen. Enda sidene har kurert i noen dager og om så uker før man lukker dem igjen. Jeg har noen tips ifht dette problemet, da jeg er veldig glad i å bruke mange lag og diverse medium. Det finns flere gode tips ute i nettverdenen og jeg vil bare dele noe jeg har hatt god erfaring med.

* Silkepapir mellom sidene
* Microglaze og smøre et tynt lag som man så gnikker i overflaten.
* Static Pad / Emboss helper og klappe utover AJ sidene. Pulveret tar vekk klebrigheten på sidene. Og ser ut som i farge og form som talkum eller noe lignende.
Jeg har også hørt at man kan bruke alt fra potetmel til Talkum. Dog disse har jeg ikke prøvd selv, men regner med det vil være helt fint å bruke. Drysse på litt og koste av det overskytende med en myk pensel. Da trenger man i allefall ikke holde igjen med å bruke mange medium på sidene sine :)

Amsterdam Acrylics er virkelig tipp topp for oss som liker å bruke akrylmaling både i scrapping, kort, mixed media og også Art Journaling. De er så stabile og dype fine pigmenter; jeg kan bare ikke skryte nok av dem. De har også en høy lightfast grense. Dvs hundre år skal disse pigmentene være stabile. Det er absolutt en god maling til en grei penge :)
Som nevnt over var jo ikke det planlagt at en dame skulle dukke opp slik til å begynne med. Så det ble både tekstur i håret hennes og også kan dere nok se teip remsene som går på tvers. Men jeg syns det gjorde siden litt mere intressant. Dog ble den noe mer fargerik og ganske så heftig bakgrunn. Men åhh det var så kos å leke med mange farger og mønster...:)  Ekte scrappebakgrunn nesten hihi! Jeg elsker å jobbe i AJ bøkene og virkelig utfordre meg selv. Slik at jeg tørr mere på store lerret etterhvert. Jeg har liksom fått trent de kreative musklene skikkelig og også "prøvekjørt" medium, teknikker, tegning, materiale og lignende. Ofte det å slippe seg løs og la det som vil utfolde seg få fritt spillerom, være likså viktig som å lage noe som er "pent" og designmessig flott å se på. Når man strekker grensene får man virkelig øvd på *prøve og feile metoden*. Noe jeg selv syns er kjempegøy hihi!

Jeg fikk og lekt med Wink of Stella som DT Silje har skrevet endel om og snakket så varmt om. Og ohhh så rett hun har! Jeg er nå nyfrelst i disse penslene. Jeg kunne faktisk male oppå Akrylmalingen med disse penslene og det festet seg til underlaget. Noe jeg absolutt ikke hadde forventet. Men siden det er et pigment ink, er det kanskje helt naturlig at det fester seg til glatte underlag også. Så gleder meg til å teste disse ut enda mere :)

Produktliste:

Gesso
Amsterdam Acrylics:
- Titanium White

- Pyrrole Red
- Carmine
- Burnt Umber (tips: veldig fin å lage hudtoner med -i kombinasjon med pyrrole red, titanium white og Yellow Ochre)
- Burnt Sienna 
- Turquoise Blue
- Prussian blue phtalo
- Olive green deep 
- Oxide black
- Caput Mortuum Violet

Wink of stella shimmer Violet
Creative Journal STOR
Golden Acrylic Glazing liquid Satin (ANBEFALES hvis du bruker endel akrylmaling. Forlenger tørketid, er flott å bruke istedetfor vann. Besøk gjerne min youtube kanal for tips om medium)  
Golden Regular Gel Medium Semi-Gloss
Higgins India Ink Matte Black 
Sharpie Twin tip marker
Sharpie Fine Point Tangerin Lilac Metallic/Silver 
Sakura pigma Micron 03 05 (utrolig gode tusjer til å tegne med :) ) 

Da håper jeg dere alle har en fin lørdag og en god helg videre. Varm scrappehilsen til dere alle.

Hilsen DT Linn

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails