søndag 10. november 2013

Art Journal med REEVES gouache akvarell maling

Jeg har fått kreert masse med denne malingen



Den overrasket meg veldig. Jeg trodde faktisk at det var en akryl maling til å begynne med. Reeves gouache kommer i plastikk tuber og er flott å male med slik som den er. 

Så jeg måtte google litt for å finne ut hva Gouache er. Dette var hva jeg fant ut: 
"Gouachemalinga inneholder hvitt fargestoff som gjør fargene matte og dekkende slik at papiret eller underlaget ikke skinner gjennom som ved vanlig akvarell- eller lasurmaling. Malinga inneholder ellers fargestoff løst i vann og gummi arabicum (lim) som andre vannfarger.
En rekke kunstmalere og illustratører har brukt, og bruker, denne maleteknikken. Gouachemalinga er reinslig å arbeide med fordi den er vannløselig, den gir forholdsvis jevne fargeflater og mørkere partier kan dekkes med lys farge. Teknikken egner seg særlig godt til illustrasjonsoriginaler som skal reproduseres, for eksempel til fargesterke plakater. Det har også vært vanlig å bruke gouache til fargelegging av plastceller i tegnefilm, der figurene har heldekkende farger, mens bakgrunnen har vært utført i mer nyanserik akvarellteknikk. Gouache kan delvis erstattes av akrylmaling som er vannløselig når den er våt, men tåler vann når den har tørket."

Som akvarell maling kan man såklart bruke vann med den. Men som sagt man bruker den gjerne direkte fra tuben slik det er. Det er en morsom maling å kreere med ♥ Skulle man ønske den mere transparent, går det jo an å blande i for eksempel Acrylic Glazing Liquid. Da blir laget også vannfast. Dog er jo noe av "sjarmen" dens dekkende evne ;) Jeg liker personlig enten å bruke litt vann eller Glazing Liquid for å oppnå jevne overganger. 

Det må og nevnes at det går fint an å male i flere lag oppå hverandre enda denne er vannløselig. Når laget er helt tørt, holder det overraskende godt på pigmentene og har en matt finish. Jeg har også tegnet oppå malingslagene både med tusj, pen og Prismacolor. Og det fungerte brilliant!! Rub-ons sitter også kjempegodt fast ;)



Det må også nevnes at jeg har eksperimentert i min Creative Journal bok. Den har ikke akkurat akvarell ark eller gouache papir i seg. Så jeg kan ikke uttale meg hvordan malingen oppfører seg på slike underlag. 

Vær obs at for hvert lag du skal male over dette, så må det være helt tørt først. Ellers vil laget under lett løsne fra underlaget. Som med akrylmaling så blir også Reeves gouache fargene noe mørkere når de har tørket. 


Denne Art Journal'en heter I see you ♥
 Jeg kommer til å bruke opp hver eneste tube med denne malingen. Den matte finishen var veldig givende å bruke i en AJ bok. Da sidene kan lett klistre seg sammen med *akrylmaling. Så blir faktisk sidene matte og "tørre" med gouache malingen. Jeg gleder meg til å teste også på lerret♥

*tips for å unngå sammenklistrede sider i AJ bøkene dine: når siden er ferdig og helt tørr. Gni inn et tynt lag med MicroGlaze  på overflaten. Jeg bruker også å gå over med en tørr klut til slutt så det blir skikkelig fordelt i overfalten.
Jeg har og brukt stensiler og *Goosebumps i bakgrunnen. Som da skaper igjen en resist i de neste lagene man maler oppå. Jeg har skrevet om Goosebumps før her i TreL bloggen; Del 1 Del 2 Del 3

*tips: jeg vet endel har hatt problemer med sine Goosebumps spray flasker. Jeg tar alltid av spraydysen når jeg er ferdig. Hvor jeg enten tørker av den med en våt serviett eller jeg legger den i et beholder med vann. Goosebumps er jo på en måte et flytende lim, så pass på dysen og alle plasser limet kan komme ut og tørk over flatene. Det hjelper utrolig mye og jeg plages svært lite med mine flasker. Nå kan man og få dem med Dauber topp, hvis man helst ikke vil ha i spray versjon. 

Motivene fant jeg etterhvert. Jeg "så" først mannen og så damen i bakgrunnen. Det er utrolig gøy å jobbe intuitivt og bare åpne opp for mulighetene som kommer fram. 

Resterende produktliste:

Tim Holtz Rub-ons 
Gesso
Creative Journal Dylusions



Jeg håper alle ble klokere på hva Gouache maling og dens evner er. Jeg likte spesielt godt dens matthet og dekke evne. Det skal bli gøy å bli enda bedre kjent med det   Da vil jeg ønske dere en kjempefin søndag og kanskje du også får litt tid å være kreativ i helgen. Scrappeklem fra Linn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails