onsdag 21. oktober 2015

Heklet juletre

Hei igjen! Tenkte å fortsette med litt mer julepynt. Denne gangen fant jeg en oppskrift på et flott juletre som jeg prøvde i forskjellige farger og størrelser.
Om du følger mønsteret passer den til den største isoporkjeglen på ca. 20cm. Og stjernen blir slik som på det første bildet.


Disse isoporkjeglene er ca. 20cm og 14cm
 

På dem minste juletrærne fulgte jeg mønsteret til å begynne med. Så prøvde jeg den på kjeglen underveis for å se hvor ofte jeg skulle øke. Her må man bare prøve seg frem da noen hekler fastere enn andre.
Har brukt heklenål nr. 3,5 på selve treet og 2,5 på pynten rundt og stjernen.


Så var det stjernene. Her har jeg tatt utgangspunkt i samme oppskrift som den store, bare justert litt.
På det hvite treet har jeg heklet "taggene" på stjernen med 4 lm i stede for 5lm. Og da bortfaller dobbeltstaven før du fester med kjedemaske. I tillegg har jeg ikke heklet siste runde rundt "taggene".
På det blå treet har jeg heklet på samme måte som det hvite, bare tatt med siste omgang.
Er litt usikker på hva som ble finest. Hva synes du?


Måtte også prøve meg med 1 tre med pynt i kobberfarge.
Skulle ønske man kunne få frem glansen i både sølv, gull og kobbertråden på bildene.


For å feste stjernen brukte jeg en tannpirker som er spiss i begge endene. Men her kan man bruke fantasien.....for eksempel en ståltråd e.l
 
God hekling! Hilsen Siv
 

Produktliste: sportsgarn til juletreet, glittra til pynt og deler av stjernen, natura just cotton til deler av stjernen, isoporkjeglene finnes i butikk.

Oppskrift: Juletre med stjerne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails