fredag 12. september 2014

Shine on shine on - Bladgull er morro!

God fredag alle sammen! I dag har jeg lyst å vise litt lek med Bladgull. Eller som det heter på engelsk: Metal Flakes eller Metal Leaf sheets.

Det er samme produktet bare at flakes kommer i flak ikke hele ark. Men gir masse flotte effekter.

Jeg har lest meg litt opp om bladgull og det er anbefalt for best resultat, at man bruker lim som er beregnet til det. Som vist på bildet under her. Det limet skal påføres i et tynt lag og la ligge å tørke ca 30 minutt. Guriland det blir klissete og perfekt for bladgull å sette seg fast i.

Jeg vet også at noen bruker Mod Podge og så mens det er vått legges bladgull på. Og må tørke helt før man gnir av det resterende. Men jeg vet ikke om det vil over tid påvirke hvordan fargen på bladgullet vil være. Så vil man bruke bladgull på flater man vil skal ha samme uttrykk over lengre tid, er det nok lurt å bruke lim som er anbefalt. 
Jeg prøvde selv med Mod Podge og jodda det ble fint men det blir ikke et like tynt jevnt lag som ved å bruke det flotte limet som er ment for Bladgull.

Det finns også stempel- og limpute som kanskje en del av oss scrappere har i vårt sortiment (jeg har hatt det iallefall hihi)

TreL har denne stempelputen inne i sin butikk:Denne og bladgull vil nok se helt vidunderlig ut sammen. Hvor man kan stemple de mest interikate motiver, varme motivet med varmluftspistol og så børste over bladgull. Det vil gi helt lekre motiv ♥

Men nå tilbake til hva jeg fikk lekt meg med denne gangen. Har mange planer for framtidig lek med bladgull, så flere ting skal testes ut ja! Ser du limet over her, det ser nesten ut som melk. Det er veldig flytende og får man det på fingrene så vil man kjenne hvor klissete det er.

Det står også på flasken at man burde ha god ventilasjon når man påfører limet. Jeg syns ikke det luktet så særlig sterkt egentlig. Syns for eksempel spray lim lukter mye vondere. Men litt lukt var det nok...Det fikk min Theodor merke som er så nysgjerrig på mors medium og spennende bokser. Så han var nær med nesa mens jeg penslet på, enda jeg hadde vinduet åpent og hadde han på armlengs avstand. Så hørte jeg noen store nys og snøft fra min kjære valpegutt ♥ Det må sies det luktet ikke kjempesterkt altså. Men anbefaler å ikke sitte i et lite rom uten lufting og påføre dette i store mengder hehe.
Over her kan man se at underlaget har tørket og jeg tilfører bladgull. Jeg fant ikke stiplepenselen min så det ble en malekost som var passe stiv for den effekten jeg ønsket. Altså jeg ønsker en børstet og litt slitt overflate hvor tekstur fra malingen under limet skulle komme fram.
Klissete ja, lurt å ikke ha tjaa for eksempel hundehår på skrivebordet. Det vil lett sette seg fast ja!
Så da ble jeg fornøyd med bakgrunnen. Ser du penselstrøkene under den fine gull overflaten! Er vel det jeg liker best med bladgull å kunne få fram detaljer, tekstur, mønster osv. Her har jeg brukt en Tim Holtz dies med forskjellige labels og en tag, som jeg skal bruke på mitt planlagte kort.
Jeg syns de ble veldig vakre disse små labels og tags med herlig gull tekstur og skinnende overflate ♥

Så til mitt ferdige kort
Her kan du se det ferdige kortet. Selve kortet er Bazzill Classic Craft, og så har jeg med et malevektøy skrapet på litt sort gesso i bakgrunnen for å skape kontrast. Deretter dandert de fine gulltags og labels. Jeg tegnet og rundt med hvit penn men det ble litt for tamt så jeg brukte et kreditt kort og laget hvite streker med Gesso oppe og nede på kortet. Og siden jeg var så godt i gang med gull, fant jeg fram min lille skjønne krukke med Golden Mica Flakes. Som jeg påførte litt oppe til høyre og nede til venstre. De var i samme gulltone så det var som hånd i hanske disse sammen!
Dette er et ganske fort og enkelt kort å lage og gir en veldig spennende og levende effekt. Sirkelen med ordet Shine syns jeg passet veldig godt som kontrast. Og også det fine klistermerket med de hvite chevronene.

Som dere ser har jeg ikke vært kjempenøye med å få gull jevnt over hele bakgrunnen jeg hadde det på. Jeg er veldig glad utrykk av rustikk, slik som jeg fikk til på dette kortet. Ene label'en med ordet LOVE på og det store klistermerket som står Shine på, har jeg poppet opp ved å bruke brilliante Limputer fra Papirdesign. De er så gode og holder seg så fast og fine. De er et av mine favoritt produkter når det kommer til dimensjonal lim!

Det var det jeg hadde å vise i dag. Men mere gullflak skal lekes med de neste ukene. Blant annet med vellum og noen andre ideer. Takk for titten alle sammen og håper alle får en kjempefin helg!

Varm hilsen fra Linn


2 kommentarer:

  1. Dæsken ta altså.. Alt du tar i blir knall stilig.. Dette vil jeg å prøve meg på, Takk for inspirasjonen ♥

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails