onsdag 4. november 2015

Julekuler

 

Heklede julekuler


Så var vi kommet til november og julepynten fortsetter.
Har noen isoporkuler som jeg tenkte å pynte.
Da jeg ikke fant noen oppskrift lagde jeg like godt en selv :-)
 
Har brukt Viking Bjørk garnet med nål nr. 2,5.
Isoporkulene er ca. 22cm og 31cm i omkrets.
 
 
Jeg heklet 2 like deler som jeg heklet sammen til slutt.
 
Her kommer oppskriften:
2lm
10 fm i 2. lm fra nålen. Festes med en kjm i første fm.
4lm (=1st+1lm), 1st i hver fm med 1 lm mellom. Avslutt med en kjm i 3.lm i dem første 4lm.
Du har nå et "hjul" med 10 eikerter.
Mellom hver "eikert" skal det nå hekles en "boble" av 3 dblst.
4lm (=1dblst), så hekler du 2 nesten ferdige dblst til (ved å la den siste løkken være igjen på nålen) Når alle 3 dblst er nesten ferdige skal du ha 3 masker på nålen, ta et kast på nålen og dra tråden gjennom alle 3. Så lukkes "boblen" med en fm.
Mellom hver "boble" hekles 4lm. gjenta ut omgangen og festes med en kjm 4lm i føste dblst.
Du har nå 10 "bobler" med 4lm mellom hver.
I mellomrommene hekles det nå 5fm som festes med en kjm i 1.fm i slutten av omg.
7lm, 1kjm i mellom hver av de 5fm fra forrige omgang. Avsluttes med en kjm i første lm av de første 7lm.
Til slutt 7fm i hver bue. Klipp tråden og fest.
 
Hekle en til, men IKKE siste omgang. Klipp ikke av tråden.

 
Montering:
Legg bitene mot hverandre med retten ut.
1kjm i hver av dem første 3fm i buen på 7lm, 1 fm gjennom begge buene, 1kjm i dem neste 3fm i buen. Slik fortsetter du til kulen er ferdig montert, men husk å putt isoporkulen inni før du er helt ferdig :-)




Jeg heklet til slutt en hempe på 30lm.
Her ser du også hvordan den ser ut fra siden.

 
Heklet også rundt en større kule. Tok utgangspunktet i den samme oppskriften, men endret til 15fm i stede for 10fm. Og 8lm i buen i stede for 7lm.
Siste omgang er 4fm, 5lm, 4fm..
Delene sydde jeg sammen i spissene (5lm).
Hempen på den største kulen er på 50lm.
 


Håper oppskriften var forståelig.
God hekling!
Siv


Produktliste: Viking Bjørk, isoporkuler fås kjøpt i butikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails